Programowanie

Tym, co najbardziej odróżnia nowe LOGO! od wcześniejszych wersji jest możliwość pracy w sieci Ethernet. Owszem, w ten rodzaj interfejsu była wyposażona już wersja siódma sterownika, ale dopiero w ósmej wersji firma Siemens stanęła na wysokości zadania, bo po pierwsze, ułatwiono tworzenia programów, a po drugie, cena „ósemki” jest prawie taka sama, jak „szóstki”. Ba! W niektórych sklepach jest nawet o te kilka złotych niższa! czytaj więcej
Istotną różnicą pomiędzy nowszymi a starszymi wersjami Logo! jest brak konieczności używania specjalnego kabla do zapisu programu w pamięci sterownika. A jeśli już mowa o programowaniu, to przydatną cechą środowiska Logo Soft Comfort jest możliwość tworzenia funkcji użytkownika, to znaczy – własnych bloków FBD, które można wielokrotnie umieszczać na schematach. Ich reprezentacja graficzna jest bardzo podobna do bloków utworzonych przez producenta oprogramowania, dzięki czemu nawet spory blok funkcjonalny nie będzie zajmował dużo miejsca na schemacie, który dzięki temu stanie się przejrzysty. czytaj więcej
Nowe możliwości sterowników LOGO! wymusiły na twórcach środowiska IDE zaimplementowanie bloków FBD służących do obsługi funkcji sieciowych, których nie miały poprzednie wersje tych bardzo interesujących i użytecznych urządzeń. Co ciekawe, przy okazji uległo zmianie całe środowisko projektowe, dzięki czemu LOGO! programuje się wygodniej i jest jeszcze bardziej elastyczne w aplikacjach. Moim zdaniem, w porównaniu z poprzednio używaną przeze mnie wersją LSC 6.1, nowe środowisko projektowe jest znacznie lepsze. czytaj więcej
Arduino jest nie tylko świetną platformą prototypową. Ogromy wybór modułów dodatkowych umożliwia budowanie funkcjonalnych urządzeń. Unika się przy tym konieczności zaprojektowania płytki drukowanej i jej montażu. W artykule prezentujemy kilka „klocków”, z których można poskładać funkcjonalne urządzenia oraz metody ich obsługi programowej. Tu zastosowano je do budowy funkcjonalnego zegara. czytaj więcej
Arduino jest nie tylko świetną platformą prototypową. Ogromy wybór modułów dodatkowych umożliwia budowanie funkcjonalnych urządzeń. Unika się przy tym konieczności zaprojektowania płytki drukowanej i jej montażu. W artykule prezentujemy kilka „klocków”, z których można poskładać funkcjonalne urządzenia oraz metody ich obsługi programowej. czytaj więcej
Poprzednio opisałem podstawy multipleksowania wyświetlaczy LED. Teraz nauczymy się, jak wykorzystać tę umiejętność w praktyce do wyświetlania wartości liczby. Posłużymy się przykładem nieskomplikowanego programu zegara czasu rzeczywistego, odmierzającego czas z użyciem systemu przerwań mikrokontrolera. Wspomniane przerwanie będzie współistniało z użytym wcześniej przerwaniem obsługi wyświetlacza. czytaj więcej
Flow Code ma specjalne makra przeznaczone do obsługi wyświetlaczy LED. Co ważne, dzięki parametryzacji są one przygotowane do obsługi wyświetlaczy multipleksowanych. Można to robić na dwa sposoby – albo układając pojedyncze wyświetlacze 7-segmentowe, albo posługując się komponentem o nazwie „led7seg4”. Jest to makro przeznaczone do obsługi wyświetlacza 4-cyfrowego, np. modułu E-blocks o symbolu EB008-00-1. W którymś z kolejnych artykułów pokażemy, jak zastosować taki wyświetlacz do zbudowania zegara, jednak teraz nauczymy się elementarza, to jest jak dołączyć taki wyświetlacz oraz jak obsłużyć go korzystając z przerwań. czytaj więcej
Nowoczesne języki programowania ewoluują w stronę, która umożliwi łatwe napisanie programu nie tylko elicie programistów, ale dosłownie każdemu. Pozwolą na to kompilatory graficzne, których aktualnie używają z powodzeniem zarówno profesjonaliści z różnych dziedzin, jak i… dzieci programujące klocki Lego Mindstorm. Przykładem środowiska programistycznego przeznaczonego równie dobrze dla profesjonalistów, jak i amatorów, służącego do programowania graficznego różnych rodzin mikrokontrolerów, jest produkt brytyjskiej firmy Matrix Multimedia – FlowCode. W tej części kursu pokażemy praktyczny sposób użycia FlowCode do napisania programu sterującego pracą lampki LED o regulowanym natężeniu świecenia. czytaj więcej
Współczesne języki programowania ewoluują w stronę, która umożliwi korzystanie z kompilatora i mikrokontrolera nie tylko elicie programistów, ale dosłownie każdemu. Pozwolą na to języki do programowania graficznego, których współcześnie używają z powodzeniem zarówno profesjonaliści z różnych dziedzin, jak i… dzieci programujące klocki Lego Mindstorm. Przykładem środowiska programistycznego przeznaczonego zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów, służącego do programowania graficznego różnych rodzin mikrokontrolerów, jest produkt brytyjskiej firmy Matrix Multimedia – FlowCode. Nie sposób przejść obok niego obojętnie. czytaj więcej
Wiele z mikrokontrolerów ST7 ma wbudowany w strukturę przetwornik analogowo – cyfrowy. Celem niniejszego artykułu jest pokazanie (abstrahując od strony realizacji interfejsu sprzętowego) w jaki sposób zaprząc przetwornik do pracy i zmierzyć napięcie doprowadzone do jednego z wejść analogowych oraz przedstawić wynik jego pomiaru w [V]. W przykładzie posłużono się mikrokontrolerem ST7FLITE19. Program napisany jest w języku asembler ST7. czytaj więcej